16 Mart 2009 Pazartesi

Fransa Türkiye'yi öptü

Buradaki diğer muhabirlerin yaptıkları haberleri hâliyle yakından takip ediyorum. Bazen, benim de yaptığım bir haberin onlar tarafından nasıl ele alındığını görmek aydınlatıcı oluyor. Ayrıca kimi zaman da, hangi haberlerde atlatıldığınızı görüyorsunuz.


"Fransa, Türkiye'yi örnek aldı" haberini görünce dün, gülümsedim. Daha başlıktan anlaşılıyordu gerçi, nasıl bir şeyi 'kaçırdığım', ama olsun, okudum. ANKA Ajansı'nın geçtiği habere göre, Fransa'da bir strateji uzmanı, "NATO'ya girmek ABD'ye teslim olmak anlamına gelir" şeklindeki yaygın kanıyı reddederek, "Türkiye NATO'da olduğu hâlde, 2003 yılındaki Irak Savaşı sırasında ABD Ordusu'na üslerini açmadı" demiş. Strateji uzmanı dediğim, Libération'un strateji konularına bakan muhabiri Jean-Dominique Merchet. Libé'nin internet sitesinde NATO konusuyla ilgili bir chat yapılmış; bu chat sırasında gelen okuyucu sorusuna böyle yanıt vermiş Merchet. 

Ajansın buradan çıkardığı sonuç, Fransa'nın Türkiye'yi örnek almış olması!

Quel alaka?

Eeğri oturup doğru konuşmak gerekirse; benim çalıştığım ajans (DHA) da böyle haberleri seviyor. AA da bayılıyor. Çünkü gazeteler, televizyonlardan bu tarz talepler çok geliyor. Altı üstü bir uzman yorumu hâlbuki. Önemsiz, demek istemiyorum, önemli tabiî ki; ayrıca katılıyorum da zaten Merchet'nin yorumuna. Gelgelelim, buradan yola çıkıp, "Fransa'nın Türkiye'yi 'örnek aldığı" sonucu nasıl varabiliyoruz yahu?

Dedim ya, talep olduğu için ben de Fransız gazetelerinde yeralan kimi yorumları, analizleri haberleştirebiliyorum. Tabiî bu tür haberlerin tamamında, habere konu olan yorumun, sadece yazarını bağladığını vurgulamaya çalışıyorum. Ama sağolsun bazı gazeteler, benim bu yaptığım vurguyu hiç umursamadan, haberi aynen alıp, sadece başlığını değiştiriyor ve "Le Monde, Türkiye'yi sevdi", "L'Equipe Fatih Terim'i övdü" diye verebiliyorlar. Le Figaro'da Türkiye'nin AB'ye girmesinden yana tavır içeren bir yorum yayınlansa, bu, Figaro'nun ve Fransa'nın da aynı kanıda olduğunu gösterebilir mi? Gösteremez ve öyle değil zaten. Figaro da karşı, Fransa da karşı. Nasıl ki Hürriyet'te TRT-6'ya karşı çıkan yazarlar çıkmış olmasına karşın, Hürriyet'in genel politikası bunun aksi yönünde olduysa, aynı şey Fransız gazeteleri için de geçerli. Peki biz kimi kandırıyoruz?

Hayır, Fransa, Türkiye'yi örnek aldığı için NATO'ya girmiyor. Hayır, Fransa basını, Bordeaux'yu yendi diye Galatasaray'ı öve öve bitirememiş değil. Hayır, Sarkozy'nin coach'unun, müşterisine seks konusunda verdiği tavsiyeler, "Fransa bunu konuşuyor" diye nitelendirilecek kadar ilgi çekmiyor burada. Hayır, hayır ve hayır...

Abartmayın, abartmayalım.

Hiç yorum yok: